Prov,Röntgenresultat & lite till

Så var det då dags att summera senaste prov och röntgenresultaten som togs för någon vecka sen på Ersta Sjukhus

Röntgen av buk&mage var oförändrat, dvs inget borta och inget tillkommet vilket för mig låter helt otroligt med tanke på hur jag mått sista tiden men samtidigt självklart riktigt kul.
Blodprovsvaren sa positiva värden med stigande intag av näring för kroppens räkning vilket jag mycket väl behöver.
Gulsoten är på väg ner/bort vilket visar att ingreppet med Stenten fungerar 
Doktor Gisela var som vanligt glad och uppåt och självklart mycket glad över provsvaren, dock så förklarade hon att min kropp just nu lägger allt krut och lite till på att fajtas med tumören och därav blir jag trött, dvs riktigt jäkla skittrött.
Detta som allting annat gör att man för med sig lite biffekter och för min del så hänger allt ihop med att när man sover så är man inte hungrig på samma sätt vilket då i sin tur gör att jag inte får i mig så pass mycket näring som jag behöver och detta har  då gjort att jag tappat ännu mer i vikt, nu är jag nere runt 65 strecket!! 65 kg för en kille som låg kring 90 tidigare frisk och kry och det bästa som fanns var en 300gr biff på Texas Longhorn och självklart en iskall öl till detta men det var då det....( ond spiral någon?? )
Numera så surplar jag energidrycker och försöker hitta mat som jag tycker om även då de står framför mig inte enbart då man pratar om dem, knepigt det där faktiskt, tänk er att få in din absolut bästa maträtt och den går bara inte att äta för att ngt i knoppen säger "det där är inte gott" fast du å andra sidan VET att det är skitgott..

Men! för att nu råda bot på alltihopa så kommer vi med start på Onsdag sätta in en "infart" i armvecket och därefter kommer  hemsjukvården att komma hem till mig på kvällen runt 20 snåret för att sätta en påse med näring som jag kommer ha under natten, sen kommer de tillbaka nästkommande morgon och plockar bort alltihop så jag kan röra mig som en vanlig person, detta kommer att fortgå under en period och i nuläget vet jag inte exakt hur lång tid den perioden är  men tanken är iallafall att det ska bli lite mer fart på mig och att jag främst ska få tillbaka aptiten.
Som lite extra krydda ovanpå alltihop så kör vi också en ny kortisonkur så risken finns att jag kommer vara så pigg att jag klättar på väggarna här hemma men det tar jag som ngt positivt om det nu skulle hända :-)

jag håller alla tummar jag kan för att ovanstående ger önskad effekt för så mycket kan jag räkna ut att det håller inte på sikt att tappa 2-3 kg i veckan som jag gör nu.




Till sist så skänker vi "Thomasine" en extra tanke & en riktigt stor kram
Thomasine lämnade oss i slutet av Augusti vilt kämpande mot cancerhelvetetet och tyvärr så bet inte medicineringen som den borde gjort. Fattar personligen inte varför det ska behöva vara så olika......
Ta hand om dig däruppe........  
http://socalito.blogspot.com/


Kommentarer
Postat av: Lasse

Grymt skönt att läsa Johan !

Om det bara gick så skulle du lätt få några av mina kilon.. ;)

2010-09-06 @ 22:25:01
Postat av: Monica

Jag tror absolut att du är i en negativ spiral! Minns min hund (inga jämförelser i övrigt mellan dig och hunden!) som två gånger i sitt liv blev uttorkad (fråga mig inte varför, han måste ha glömt att dricka). När han gått över gränsen hjälpte inget. Jag försökte ställa vattenskålen bredvid honom. Han drack inte. Jag tog vatten i handen och bjöd honom. Han drack inte. Jag hade en pipett och sprutade vatten i munnen på honom. Han svalde inte. Veterinären, alltså, och en kvaddel med ett par liter vatten under huden på ryggen (han såg ut som en kamel). Efter en stund lyfter tidigare apatisk hund på huvudet. Ytterligare en stund senare sätter han sig. Kvaddeln blir mindre = absorberas av kroppen och plötsligt står doggen vid skålen och dricker. Skumt.



Kortisonbehandlingen kommer säkerligen att öka hungerkänslorna. Prova äta lite men ofta (nu pratar jag omfattningen en köttbulle, vänta tio minuter, en köttbulle till. En sked tårta, en till om tio minuter. Och välj bort alla lättprodukter. Bättre en deciliter standardmjölk än en halv lätt dito. En chokladbit (inte 70% utan en fet och god tryffel!) till kaffet. Kort sagt: ät hela tiden - gör som vi överviktiga låtsas som att vi INTE gör. En matsked av såsen när du passerar spisen. Smaka på grädden innan du häller den i grytan. ALLA kalorier räknas.



Om du vill ha frukt, välj banan, avocado, nektarin (mycket fruktsocker). Ha en glasspinne på lut i frysen. En tugga då och då. Om du är törstig - ta Coca Cola, juice, öl men för allt i världen inte vatten. Annat än i absoluta nödfall.



Ha en skål med nötter framme. En näve nötter och en slurk Cola på det - många fina kalorier. Ostbågar - rena kaloribomben. Ett salt kex med en klick gorgonzola... Ta alla chanser, kort sagt. Men prova alltså tricket att inte satsa allt på måltiderna, utan småät. Konstant.



Hälsningar



M

2010-09-06 @ 23:33:09
Postat av: Jimmy

Alltid lika spännande att läsa om din fight Johan. Hmmmm....låter ju inte som du är den största och kaxigaste mannen som vandrar på jorden. Men å andra sidan tror jag att du är det ändå. Den fighten du tar och på det sättet du verkar göra det är stort och kaxigt. Du måste höra av dig om du känner dig lite piggare någon kväll så vi får ta den där kvällen i stan som vi pratat om.

J

2010-09-07 @ 08:34:12
Postat av: Annelie

Vad skönt med bra röntgensvar. Jag hoppas nu att du får må bra och kan samla på dig lite kraft inför tuffare dagar. Jag fick mitt röntgensvar i går och inget har hänt sedan förra röntgen. Helt underbart att cancern står stilla. Det låter tufft att behöva ligga med dropp hela natten. Om det hade varit möjligt hade du fått minst tio härligt svängande kilon av mig också. Jag är absolut inte snål...

Ha det gott!

Annelie

2010-09-07 @ 13:32:54
URL: http://lillbobo68.bloggo.nu/
Postat av: Annica

Vad bra nyheter du fått! Och himla fiffigt det där med att du får näringsdropp nattetid, tänk vad de kan inom sjukvården om de vill.



Känner så igen det där med maten från mammas sjukdomstid, av & till tyckte jag nog initialt att hon var lite väl kinkig men ju mer jag läser i din & andras bloggar, desto mer förstår jag HUR mycket smaken förändras.



Tycker det låter som du har en underbar läkare, blir så glad för din/er skull!



Kämpa på Johan & hoppas du hittar några saker som är både JÄTTEGODA & kryllar av näring i!!!

2010-09-07 @ 15:35:39
Postat av: Jessica

Vilka härliga råd du fick av Monica, fint skrivet.



Tänker också att det måste vara så'na som du som gör att Gisela fortsätter att jobba som cancerdoktor. Kan inte låta bli att likna det vid att det är de bra golfslagen som gör att man vill fortsätta att spela även om de är få. Kämpar man på så blir fler och fler slag bra!



Förresten, det är väldigt få kommentarer om Gnaget nuförtiden. Du är väl ingen medgångssupporter Johan S?!



Kram

Jessica

2010-09-07 @ 16:30:51
Postat av: Jo

Vad bra! Härliga resultat! Lite läskigt att jag väger mer än dig nu då. Har en till bebbe på gång, annars hade jag fortfarande varit lättare... Hoppas du får i dig lite näring. Mc Donalds??

2010-09-07 @ 21:26:54
Postat av: Sofia

Hej Johan,



Vill bara skicka en stor stor styrke kram till dig. Jag har hittat din blogg på nätet när jag sökte på sjukdomen du har. Min mamma har exakt samma som dig och även hon har en stent inopererad.



Hon fick diagnosen augusti i fjol och det är väll inte förrän nu vi börjat repa oss i familjen efter den totala chocken och kallduschen man fick.



Men peppar peppar ta i trä så har hon precis som du svarat otroligt bra på behandlingen. Så just nu ser de inte några tumörer i levern utan bara huvudtumören i bukspottskörteln. Men som läkaren sa bara för att inte röntgen ser den så vet vi att den finns där men röntgen kan inte se tumörer mindre än 0,5 cm. Men för mig spelar det ingen roll. Huvudsaken att inte skiten börjar växa igen och sprida sig.



Men det är otroligt vad jag känner igen mig i det du skriver. Detta med stenten, att den blir igentäppt, feber, orken, sömnen, förstoppning ja allt.



Jag håller alla mina tummar och tår för att ni ska fixa det här. Ni verkar vara två otroligt starka kämpar som har jätte mycket att leva för så detta fixar ni.



Stor kram från Sofia på Gotland

2010-09-08 @ 17:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0