Mallis T/R

Veckan innan avfärd.
Seg i kroppen, enorma svettningar och allmänt knepig får mig att kalla på läkarna som är hos mig i omgångar och tar vanliga blodprover och dels blododlingar och jag ligger mest och mår helknepigt.
Familjen är självklart oroliga,dels för hälsan men också för den planerade resan till Mallis vilket vore riktigt tråkigt om vi måste ställa in.

Men det behövde vi inte… 

Lördag 15 maj

Vaknade med ett ryck att frugan väckte mig 04:15 och talade om att det var snart dags att ut och resa.Hade beställt färdtjänst till 04:50 för vidare färd till Arlanda och för säkerhetsskull så beställde jag en bil med Barnstol för Elvira.

Strax efter 04:30 så säger frugan att ”du kanske ska kolla så att bilen är på g” vilket gör att jag slår en signal till kollegorna på växeln som hjälpsamt tittar i färdtjänstsystemet men tyvärr kommer med lite lätt oroande besked ”Din beställning har inte gått ut ännu och den är bokad på buss”

På Buss! utropar jag i lätt panik och förstår på en gång att det här kommer gå åt helvete då det är ca 15 min kvar innan vi ska åka.(med buss menas de små vita färdtjänstbussarna som rörelsehindrade/Rullstolsbundna brukar åka i)

Jag inser att vi på något sätt måste lösa problemet och ringer dels resegarantin och dels kundtjänsten för färdtjänst som vid den här tidpunkten på dygnet tyvärr inte kan göra någonting åt vår situation vilket känns lite lätt knepigt då vi måste vara på Arlanda senast 06:00 och dit är det 7 mil hemifrån. 

Som en skänk från ovan så visar det sig lite senare att beställningen jag gjort är skickad till Taxi och en kollega får beställningen i bilen när han är ca 2 mil från mig men han stampar gladeligen gasen i botten, tar en sväng förbi växeln för att hämta barnstol och sen vidare till oss och ca 20 minuter sena är vi alla på g in i bilen då frugan kommer på att hon lagt en napp till lilla Elvira på diskbänken, jag rusar in och halvvägs in så viker sig benen på mig men vig som en panter är jag snabbt uppe igen och snart är vi på väg till Arlanda och därefter Mallis! 

Väl framme på Arlanda efter en resa som gick inom körtkortsmarginalerna får vi checka in och därefter bege oss direkt till Gaten där incheckningen redan börjat och så här i efterhand kan man säga att det var vältajmat då vi slapp vänta och istället kom iväg på en gång.

 

Småtjejerna gillade verkligen att flyga,Engla har varit en sväng till Grekland tidigare så för hennes del var det inget nytt men de 3,5 timmarna som resan tog flöt på relativt snabbt och snart landade vi på ett vårlikt Mallorca.

Buss till hotellet tog ca 40 minuter och väl framme så möttes vi av några kompisar som anlände några dagar innan oss och efter vanlig kontroll av rummet och lite upppackning så blev det en liten beachresturang där vi fick i oss lite pilsner och mat.

 Resan vi bokade var en sk ”Inclusive” som innebar att vi hade frukost,lunch & middag 5 av 7 dagar och Lördag& Tisdag var 2 dagar där vi fick käka på egen hand vilket självklart innebar att vi troligtvis lyckades med konststycket att hitta Alcudia’s 2 sämsta resturanger… 

1a resturangen såg trevlig ut och även barnvänlig vilket gjorde att vi sökte oss dit men det skulle vi inte gjort..rå kyckling , råa fläskfilespett och en Oxfile som knappt passerat grillen,riktigt tråkigt men sånt vet man ju inte på förhand tyvärr.
Det enda som kunde glädja oss lite var det stora svenska sällskapet som skulle äta men klokt nog frågade oss innan om maten var ok vilket fick oss att förklara vad vi fått på tallrikarna och med de uppgifterna så knallade alla vidare medans vi rikigt kände blickarna från ägare och resturangpersonal.

 

2a resturangen vi besökte var då på tisdagen och där gick vi på Englas önskemål om om Chicken nuggets och pommes, alla resturanger hade i princip samma barnmeny men vi lyckades hitta den näst sämsta av dem alla i Alcudia och jag min dumme f-n slog till på en Plankstek!! En Plankstek som skulle innehålla entrecote potatismos och bearnaisesauce + lite grönsaker, dvs det ska inte vara så svårt att få till ngt gott av detta,dock så sprack det pga att köttet inte kunde klassas som kött och bearnaisesåsen mer var mer som en soppa och smakade också därefter. Totalfiasko!

 

Övriga dagar avnjöt vi maten på Sunwing hotellet vilket var riktigt bra alla dagar och blev man inte mätt på maten så fanns det alltid ett väldigt trevligt efterrättsbord.

 

Veckan som så avnjöts i princip vid barnpoolen där min käre mor, dvs Engla & Elvira’s farmor hjälpte till att hålla koll och även busa med Engla en hel del.

Jag själv fick frukosten levererad till rummet vilket gjorde att jag kunde vila&sova lite extra på morgonen och sen tog jag även frivilligt sovpasset med Elvira och kan ännu en gång konstatera att sova är skönt!

 Blev generellt ganska tidiga kvällar då barnen har en förmåga att vakna vid 6 snåret på morgonen, dock så hann vi med att besöka spelrummet några gånger och uppdaterade på så vis tjejerna’s gosedjurssamling ordentligt , andra kvällar blev det minidisco och uppträdande av Lollo & Bernie som numera båda tjejerna är stora fans utav.

Dagarna går fort och det var snart dags att tänka på refrängen och den här gången var det inte riktigt lika kul att flyga hem för ungarna vilket ledde till 3,5 relativt jobbiga timmar och tillråga på allt så fick jag riktigt ont i magen strax innan landning, hade lite småproblem under veckan vilket jag tror hörde ihop med all den mat vi åt och magen hann troligtvis inte riktigt med att ta hand om maten i den omfattning den kom ner i magen, väl nere på marken så släppte det magonda och får väl diagnostisera det hela till tryckförändringarna i planet J

 När vi landat så passade jag på att beställa färdtjänst för 2 vuxna och 2 barn med extra begäran om barnstol ( jag får ta med familjen på mitt tillstånd) Självklart funkade inte detta som det skulle utan 2 minuter innan hämtning så ringer en hurtig brud ifrån 020 och vill bara meddela mig att de blir ”lite sena” ….jaha säger jag och vart är bilen då ?
I  Hässelby får jag till svar, samtidigt som Arlanda är fullt av andra Taxibilar.

Färdtjänsten fungerar som så att varje bolag som har tillstånd att köra färdtjänst får på specifika klockslag låsa/tinga resor från olika områden och när en resa är tingad kan ingen annan ta den, dock finns vissa regler som bland annat säger att bilen får max vara 20 minuter sen till kund , i annat fall har kund rätt att ta annan bil.

Min resa från Arlanda till Värmdö lockar ju självklart bolagen då resan är så pass lång och då chansar vissa på att kunden gärna väntar 30-40 minuter bara de ringer upp och meddelar att de är sena.

 Det hade jag ingen större lust med just då med 2 trötta ungar väskor och man bara vill hem så det fick bli en Taxi Stockholm med en väldigt trevlig dam som körde oss ända hem för den ringa summan av 1150kr som jag förhoppningsvis får tillbaka av färdtjänsten då jag reklamerat bokningen jag gjorde. 

Väl hemma så märkte vi att våren kommit och att de som varit kvar i Sverige troligtvis haft det varmare än vi själva men sånt vet man ju aldrig på förhand :-)

Nedan följer lite bilder..



Barnpoolen, ca 18-19 gr varmt ( enl katalogen ska den vara 25)


Engla och Elvira bygger ny del av Panamakanalen


Lollo & Bernie, barnens nya favoriter


Ponnyridning, 6 € för 3 varv runt huset...



En fin hamn fanns det med diverse flytetyg..(observera luckan i aktern)



Japp, det stämmer! Mindre motorbåt och 2 vattenscootrar


Kommentarer
Postat av: Lena Lindgren

Vilken resa! Tänk att det alltid ska strula med färdtjänstbokningen. Hoppas ni hämtade mycket kraft från resan, det är verkligen fina bilder.

Styrkekramar

från en annan "gnagare"

2010-06-06 @ 10:21:34
Postat av: Michel Brygiewicz

Tjena Johan! Härliga bilder, vad hette hotellet ni bodde på? Vi ska ner till Mallis i augusti. Hoppas behandlingen inte tröttar ut dig för mycket! Sköt om er. /Michel

2010-06-06 @ 21:46:42
Postat av: Frugan

Michel,

Hotellet heter Sunwing Resort & Spa Alcudia. Kan verkligen rekommendera det; rent, fräscht, barnvänligt och supergod mat!



Mvh

Frugan

2010-06-07 @ 08:31:16
Postat av: George

Välkommen hem, jag har saknat dina inlägg, berätta gärna mer om vad som hände på Mallis, köpte du "båten som hade båten i sig"

Det kunde blivit en ny Göta kanal-film av den båten....

2010-06-07 @ 22:44:16
URL: http://georgeschottl.wordpress.com
Postat av: Catharina

Ljuvliga bilder!!

2010-06-09 @ 11:39:43
URL: http://catiiis.blogg.se/
Postat av: lucke

Hejsan på dig! Vem skulle du välja? Rihanna eller beyonce? :)

2010-06-09 @ 11:52:55
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: liindblaads

omg vilken båt :P det e sån jag ska ha när jag hittar mina pengar hahahaha

2010-06-09 @ 12:17:40
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Marianne Ljungberg

Hej.Vill bara tala om att min syster Susanneplus rest vidare.Vi kommer sakna henne.

2010-06-12 @ 17:19:39
Postat av: Therese

Hej!

Undrar om ni var i Cala Bona?

Var rätt likt. I så fall var vi där samtidigt!

Kramar till er

2010-11-11 @ 14:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0