Att handla mat hemifrån.


Läste ett inlägg hos Lotta aka "Vimmelmamman" som byggde på hur perfekt och bra det var att handla hemifrån och vid det här tillfället COOP's satsning "Mataffären"

VI beställde också därifrån tidigare men upptäckte snart att för en barnfamilj som behöver blöjor och och även mat i stor utsträckning så blev det knepigt dyrt så jag tog helt enkelt papper och penna för att jämföra med COOP ( mataffären är ju en del av COOP enl hemsidan)
Det jag kom fram till var rent hutlöst
-Blöjor - ca 35-40% dyrare då de ej har samma kampanjtaktik som i butik
Mjölk/Juicer ca 15-20% dyrare än i butik

och så fortsatte det vilket gjorde att jag jag kände mig tvingad till att konfrontera Mataffären med dessa siffror och de bekräftade dem utan att blinka.
"Mataffären skall inte jämföras med ett större varuhus utan istället med butiken på hörnet" och då förstår man på en gång vilka pålägg de har och även vilken fruktansvärt bra affär det måste vara för dem för vi får ju också pröjsa för leveransen + att vi "måste" handla för minst 500kr , mao 17% i leveransavgift om man handlar för exakt 500kr

Vi var som sagt med ett tag men tror också vi lärde oss en läxa.
Det GÅR att gå eller åka till stora COOP med en förutbestämd matlista och plocka ihop den och skulle det vara så att det trillar ner ngt annat i korgen så har vi ändå vunnit massvis av stålar.

Pensionärskassen dök upp i lokaltidningen härom dagen och är ju en årlig test som genomförs av PRO och  den bygger ju på allt ifrån kattmat till finare kött en regelrätt matkasse helt enkelt och härute på Värmdö så var COOP Stormarknad klart billigast medans COOP konsum i Gustavsberg var 400kr!! dyrare på samma varor , dvs nästan 5000spänn om året på bara mat som man kan göra något roligare för



Kan låta lite lustigt att Jag Johan 40 år sitter och har koll på vad Pensionererna käkar och betalar men man får tänka på att det är de många små utgifterna under en månad som gör dig mindre rik, en större utgift har du i regel tänkt till några gånger innan du gör investeringen.


Morrn morrn



Kommentarer
Postat av: Ima

Najs att läsa hos dig igen!



Ang "mataffären" så sa jag och min sambo "vi måste

prova det nångång" I min tanke låter det bara så skööönt att få maten lev till dörren.

Men vi ville göra lite research först.

Nu jobbar jag inom kooperationen så det räckte med några knapptryck på mataffären.se för att inse " det är nog ganska avkopplande och trevligt att åka till butiken och handla ändå"

Hutlöst faktiskt.

Jag jobbar med frukt och grönsaker i mitt yrke och det är makalös skillnad i pris.

Jag handlar i alla fall lite enklare idag, med shop express. Har haft några avstämningar per år så det är riktigt smidigt.

Hoppas du kan gå igenom hela nästa behandlingsomgång nu. Ge c en känga till!

Sommaren är snart här på riktigt och ni får njuta av sköna båtturer!



Ima

2010-06-18 @ 10:08:17
URL: http://www.lifeofima.blogspot.com
Postat av: Sissi

Tack för uppdateringen - blev litet orolig. Känner dig inte, men har följt din blogg ett tag nu. Hittade hit genom George Schottls blogg. Nu håller vi tummarna att den nya behandlingsomgången ska ge cancern en match. Du gör helt rätt som försöker jobba! Att försöka leva som vanligt (så gott det nu går)är en bra medicin och höjer motivationen - för den behövs. Lycka till och ta hand om varandra i familjen! Och du... glöm inte flytvästen....

2010-06-18 @ 12:01:02
Postat av: Marianne Ljungberg

Tack för att du tänker på oss och min syster.Susanne tyckte mycket om din blogg det vet jag.Hoppas du får en fin sommar.Hälsningar Marianne Susannes syster

2010-06-18 @ 17:46:54
Postat av: litentanta

O här hakar jag på diskussionen om mataffären ;-)

Coop-anställd, fd sjukskriven numer utförsäkrad

och snuskigt prismedveten (arbetskada) tanta var

ivf nöjd över upplägget. Äntligen har jag hittat

en sida jag kan sitta och drömbeställa på, dvs

gör allt utom att skicka =)



(vår lilla nota, till mig o dottern skulle ha gått

lös på nästan 3500:-?!?!?) ligger lite efter i att

ha fyllt på så det var iofs en redig storhandling

men haha, absurda priser minst sagt =)



Lycka till, har tittat in hos dig förut och ser en

jädra kämpe, imponerad och fascinerad och alla mina

två tummar håller jag för dig!



Glad midsommar och sol ska vi ha, massor!

2010-06-23 @ 01:07:03
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: AS

Konstigt att ni får det till så mycket dyrare, det märker inte jag.



En vanlig matkasse ligger på ca 12% dyrare eftersom det själklart tillkommer fraktavgift, handlar man mer och fryser in och räknar med återbäring som medlem samt vad det skulle kosta annars i bensin och tid så blir det knappast dyrare.



Läs testet här, och som sagt, räknar man medlemsrabatt och vad det ksotar annars att släpa hem en kasse blir det knappt något påslag:



http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/201010/vad-kostar-matkassen-egentligen/index.xml

2011-02-05 @ 20:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0