Tänkte inte på det...

Regeringen gör en pudel och tvärvänder i frågan om att svårt cancersjuka skall sättas i jobb,"Det var aldrig vår mening, säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6240953.ab

Det är ju skönt att även regeringen kan tänka till lite extra, än bättre vore om de tänkte till före innan beslut tas så slipper folk må dåligt i onödan men det är troligtvis för mycket begärt.

Pratade med min handläggare på försäkringskassan i ett annat ärende  och nämnde ovanstående och han bara skrattade lite lätt och jag fick den uppfattningen att även han tyckte det var korkat och lite lätt pinsamt.
Varför jag egentligen ringde till FK var för att kolla hur jag ska gå tillväga när jag jobbar ett fåtal timmar i månaden fast jag är sjukskriven och det är inte bara att jobba och se glad ut för när en sjuk person jobbar & som har ersättning från försäkringskassan så ställer det till problem i systemet för deras del.
- Man ska helst tala om månaden innan hur mycket man ska jobba,(det är svårt om man jobbar som backup för andra ) & blankett xx skall fyllas i med dagar och timmar kring den 20 varje månad.

- Man får inte jobba mer än 6 timmar om dagen, då blir det ett nytt sjukärende.

- Jobbar man några timmar som man inte talat om i förtid då tiltar systemet då det "inte är byggt för att sjuka personer ska jobba" och innebär återbetalningskrav från försäkringskassan på redan utbetalade pengar,vilka borde kunna kvittas mot nästkommande månad men icke sa nicke.

vi får väl se hur det blir med alltihopa men ngnstans så känns det som att det är enklare att vara sjuk och dra benen efter sig men det är å andra sidan inget jag strävar efter utan vill jobba så mycket jag orkar och kan.


Årets första julbord är avklarat och det gick av stapeln på Siggesta Gård på Värmdö (www.siggestagard.se)

Jag är inte rätt person att recensera mat då smaklökarna inte är vad de borde vara för tillfället men jag var nöjd och belåten och övriga i sällskapet tyckte att det var "helt ok".
Vi hade med oss en hel drös med ungar och med Siggesta's lilla lekhörna i anslutning till matsalen och en trevlig personal så gick det utmärkt, även fast minstingen skulle in i köket hela tiden vilket kanske inte var helt populärt men istället för att skälla så tog vår servitris minstingen i famnen och gick in i köket för att titta lite, så löser man nyfikenhet på ett bra sätt!
Vill man ha lite lugn och ro så rekommenderas kvällssittningen kl 18.00 :-)


Snart dags för lite jobb på Växeln och återstår att se vad kvällen/natten har att ge, förhoppningsvis är det fler än vår familj som käkar julbord ikväll och tar en taxi hem istället för bilen. 



Kommentarer
Postat av: Jessica Ö

Vad jag inte förstår är varför dom inte bygger om systemen så att dom funkar för verksamheten. Hur kan dom tycka att verkligheten ska anpassa sig efter deras administration? För mig är detta otroligt märkligt. På mitt företag fick vi hela tiden lägga in önskemål om systemförändringar och sen fick en projektgrupp göra en prioriteringsordning. Det är dyrt att köpa helt nya system med det borde gå att bygga om dom som finns om man bara anlitar duktigt IT-folk. Vore intressant att veta mer om hur dom tänker och vart problematiken ligger.

2009-12-06 @ 15:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0