Efterlevandeskydd.

Tänkte skriva några rader om en sak som berör alla men som man inte tänker på när man är frisk och kry utan först lägger märke till när man blir sjuk eller råkar ut för en olycka och avlider.

Efterlevandeskyddet i din pensionsförsäkring!

Jag har i princip sen tonåren jobbat i samma företag men i olika befattningar allt från lager & sen relativt högt upp graderna och under åren så har man löneförhandlat då och då med olika resultat. Dock så har frasen "du får tänka på att du har en väldigt bra pensionsförsäkring också" dykt upp som motargument och så har de ju varit så länge jag var pigg och frisk men nu när det är lite värre ställt så har jag kollat upp dessa försäkringar lite närmare(Företaget har bytt bolag ett antal gånger, därav flera försäkringar)

Det visar sig då att ingen av dessa försäkringar som tecknats åt mig har ett efterlevandeskydd inbakat vilket krasst innebär att de pengar jag tjänat ihop under alla år inte kommer att komma min familj tillgodo om jag knallar vidare innan jag är 55 år utan går direkt till "försäkringskollektivet" Dvs stålarna går tillbaka till övriga som har försäkringar inom bolaget.

Ovanstående är enormt vanligt! Företaget tecknar försäkringar men sparar in på efterlevandeskyddet och du som anställd tänker inte i banorna att man faktiskt kan gå bort i förtid när livet leker som bäst. 

Så.. ett litet råd! ta 15 minuter av din tid och kolla hur just din pensionsförsäkring ser ut, se till att du har ditt och familjens ekonomi på det torra OM det skulle hända något.  
Vet inte företaget så vänd dig direkt till försäkringsbolaget.
PPM har inget efterlevandeskydd och där går det inte att göra något utan ovanstående gäller främst privata försäkringar.

För min egen del så rör det sig om ca 500,000kr som "kunde" gått tillbaka till barn/familj om efterlevandeskyddet funnits men troligtvis hamnar i kollektivet, jag får helt enkelt se till att hänga i tills jag blir pensionär. :-)



Gokväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0